Mina ikoner

Pantokrator - Allhärskaren. Kristus som allhärskaren med den högra handen lyft i en välsignelsegest och med en evangeliebok i den vänstra. Framställningen av Kristus går tillbaka på en den ursprungliga ”icke av människohand gjorda Kristusbilden”.

Kristus Pantokrator. Kristus på sin härlighets tron. I sin himmelska gestalt har han i regel vit klädnad – i sin jordiska blå mantel och röd livklädnad. I ikonens fyra hörn finns de fyra evangelisterna med sin symboler: Matteus – ängel, Markus – lejon, Lukas – oxe, Johannes – örn.

Mandylion - Den icke av människohand gjorda Kristusbilden. Efter det avtryck på en duk som Kristus själv åstadkom för att hjälpa en sjuk konung – Agbar i Edessa – målades på 500-talet en ikon, som 944 överfördes till Konstantinopel och som blev urbilden för alla Kristusikoner.

Kristus som den saliga tystnadens ängel. Ikonen går tillbaka på en rysk 1800-tals ikon. Motivet är sällsynt och hör hemma i den mystiska framställningen av Kristus som ängel som uppstod i Ryssland på 1500-talet med härledning från Jesaja 9:6: ”… och det är hans namn: Allvis härskare, Gudomlig hjälte, Evig Fader, Fredsfurste”. (Ps 141:3, Jes 9:6-7, 42:2, 53:7)

Alltings Uppehållare - Jag är Vägen, Sanningen och Livet. Jesus uppmanar oss att följa honom. (Joh 14:5)

Ärkeängeln Gabriel. Ärkeänglarna är skyddsänglar och har andra speciella uppgifter – det var Gabriel som kom till Maria vid bebådelsen, Mikael är den som kämpar för Guds rike. De känns igen genom diadem med oftast röda hårband, de har stavar som visar att de är sändebud från Gud och lätta sandaler på fötterna för att gå med budskapet.

Ärkeängeln Gabriel. Ängeln med det gyllene håret.

Ärkeängeln Mikael. Uppenbarelseboken 12 berättar om hur Mikael och hans änglar stred mot draken. Han skildras på ikoner som en kämpe, med flammande svärd eller spjut och har vingar till skillnad från S:t Göran. Han är skyddsängel, själarnas försvarare och med vid yttersta domen.

Ärkeängeln Gabriel - Guds kämpe

Den Gammaltestamentliga Treenigheten. 1 Mosebok 18 berättar om hur tre män besökte Abraham och Sara vid Mamres terebintlund med budskap om att de skulle få en son och att Abraham skulle bli stamfar för ett stort och mäktigt folk. Olika tolkningar finns om vilka de tre männen var, men gestalten i ikonens mitt framställs som Kristus. En av de få ikoner vars upphovsman är känd – Andrej Rublev (1300-1400-talen)

Gudsmodern från Skopio

Vladimirs Gudsmoder. Ikonen kallas också Ömhetens Gudsmoder. Maria och Jesus är varandra nära och han har sin arm om hennes hals. Den äldsta ikonen, som är från 1000-talet, finns i Tretjakovgalleriet i Moskva. Enligt traditionen målades den ursprungliga bilden av evangelisten Lukas under Gudsmoderns livstid. Ikonen har skyddat de ukrainska och ryska folken under århundraden.

Gudsmodern från Korzun, Eleusa, ömhetens gudsmoder

Gudsmodern från Konevits - Duvikonen. Förebilden till denna ikon finns på Nya Valamo kloster, dit den fördes från ön Konevits i Ladoga 1940, när bröderna måste lämna sitt kloster. Ikonen kom i slutet av 1300-talet till Konevits från Bysans. Det är den äldsta ikonen i Finland och är undergörande.

Förbebådelsen. I Apokryferna berättas, att Maria gick till brunnen för att hämta vatten, och då uppenbarade sig en ängel och sade åt henne att gå hem för att där få ett viktigt meddelande.

Bebådelsen Ärkeängeln Gabriel besöker den unga Maria för att tala om att hon är utsedd att föda Guds son. Maria blir så förskräckt att hon tappar sländan och höjer handen i en avvärjande gest. Den Helige Andes närvaro symboliseras genom den vita duvan. Den röda duken i överkanten visar att händelsen ägde rum inomhus. (Luk 1:26-38)

Marias och Elisabets möte. Maria besöker sin släkting Elisabet. Båda väntar barn – Maria bär Jesus och Elisabet Johannes, han som skall komma att kallas Döparen och vara en vägröjare för Jesus. Vid mötet spritter barnet till i Elisabet och hon fylls av helig ande och båda lovprisar de Gud. (Luk 1:39-56)

Jesu födelse i Betlehem med oxen och åsnan samt herdarna och lammen.

Jesu födelse. Maria vilar på en sovsäck, eftersom hon är trött efter födseln, som enligt ikontraditionen ägde rum i en grotta. Maria framställs oftast med röd överklädnad och blå underklädnad, symboliserande jord och himmel. (Luk 2:6-12)

Flykten till Egypten. För att undgå Herodes, som vill döda alla småbarn flydde Josef och Maria till Egypten. Den unge pojken är enligt traditionen Josefs son i första äktenskapet. Han blev biskop i Jerusalem år 59 och led martyrdöden år 62.

Anna själv tredje. Ikonen föreställer Anna med sin dotter Maria i famnen, som i sin tur håller Jesusbarnet. Jakobs protoevangelium berättar om Anna, som är havande kvinnors och bergsmäns skyddshelgon. Allegoriskt beskrivs hon som den som födde silver (Maria) som födde guld (Jesus).

Fiskafänget. Lärjungarna har fiskat hela natten och inte fått någon fisk. Jesus uppmanar dem att lägga ut näten på andra sidan och när de gör det får de så mycket fisk att näten brister och båten hotar att sjunka. (Luk 5)

Kvinnan vid Sykars brunn hämtade vatten mitt på dagen, när ingen annan var där. Hon vågade inte träffa någon men Jesus var där och talade med henne. Hon blev en av hans första missionärer, när hon förstod att han var Messias.

Jesus förbannar fikonträdet. I bl a Matteusevangeliet (21:18-22) berättas om hur Jesus får ett fikonträd att vissna för att visa sina lärjungar vad de kan göra bara de tror och inte tvivlar

Jesus stillar stormen. Matteus och Lukar beskriver (kap 8) hur Jesus stillar en storm på Genesarets sjö. Jesus hade somnat, det blåste upp och lärjungarna blev oroliga. De väckte honom och han frågade ”Varför är ni rädda, ni trossvaga?” Han lugnade vågorna och lärjungarna förundrades.

Mandylion överlämnas till Tomas och Ananias. Jesus trycker sitt ansikte mot en duk och överlämnar den så överförda bilden till konung Agbars sändebud och lärjungen Tomas. Ikonen kallas också Den icke av människohand gjorda ikonen. Genom dess kraft botades konungen från en sjukdom.

Jesus på Förklaringsberget. Jesus besteg tillsammans med lärjungarna Petrus, Jakob och Johannes berget Tabor. Hans kläder blev lysande och Moses och Elia visade sig sin härlighet och samtalade med Jesus om vad som skulle hända i Jerusalem. Lärjungarna blev förskräckta, när det hörde en röst som sade: ”Detta är min älskade son, han är min utvalde. Lyssna till honom” (Matt:17)

Jesus i Betania. Jesus besöker sina vänner Marta och Maria. Marta påpekar för Jesus att han borde förebrå Maria för att hon inte hjälper till med förberedelserna till måltiden utan sitter ner och lyssnar till honom. Jesus gör inte det utan säger att Maria utvalt den goda delen och det skall hon inte hindras från. (Luk 10)

Jesus hos Marta och Maria. Marta uppmanar Jesus att säga åt Maria att hjälpa till, men Jesus säger att Maria har utvalt den goda delen - att lyssna till honom - och den skall inte tas ifrån henne. (Luk 10)

Intåget i Jerusalem. Jesus ridande på åsnan finns beskrivet i alla fyra evangelierna och firas hos oss på Palmsöndagen. Folket ropar Hosianna, välsignad är han som kommer … Profetordet besannades: Se, Din konung kommer till Dig, ridande på en åsna ...

Den mystiska måltiden. En ikon med stark symbolik där själva bilden har formen av en kalk. Jesus bär en översteprästs dräkt.

Jesus på korset. Även i sin lidandes stund har Jesus omsorg om sin mor Maria och sin älsklingslärjunge Johannes, hos vilken Maria nu får sitt hem på Jesu bud.

Uppståndelseikonen. Jesus nedstiger till dödsriket och befriar Adam och Eva. Han har krossat dödsrikets portar som han står på. Med på ikonen finns konungarna David och Salomo, Johannes Döparen (till vänster) samt Abel och Mose (till höger).

Evangelisten Johannes får inspiration av ängeln som viskar i hans öra när han skall nedteckna sitt evangelium.

Evangelisten och författaren till Uppenbarelseboken Johannes mediterar över trons mysterier.

Den Heliga Birgitta. Hon helgonförklarades 1391 och är vår mest berömda medeltida personlighet, känd bl a för sina uppenbarelser och som stiftare av Birgittinerorden. Ikonen visar hur Birgitta får inspiration av en ängel.

Sankt Göran (detalj). Originalet till denna ikon finns i Sinai kloster, där för övrigt de äldsta ikonerna finns. Sinai låg tillräckligt långt från Bysans för att undgå verkningarna av den s k ikonstriden under 700-900-talen, när många ikoner förstördes. Striden handlade om huruvida man fick avbilda det heliga eller ej.

Profeten Elia vid grottan. Elia beskrivs i 1 Konungaboken 17. Han profeterade om att varken regn eller dagg skulle falla på flera år utom på Herrens befallning, vilket uppväckte folkets vrede mot Elia. Han fördes av Herren till bäcken Kerit, där en korp försåg honom med bröd, vilket räddade honom.

Den helige Franciskus predikar för fåglarna.

Den Helige Franciskus. Rikemanssonen Franciskus, som blev Guds lille fattige, predikar här för fåglarna. Han grundade Franciskanerorden 1223, vars regel inpräntade fattigdomsidealet, den fullkomliga glädjen och kärleken till Guds hela skapelse. Han helgonförklarades 1228.

Sankt Georg och draken. Den helige Georg var officer i kejsar Diocletianus’ armé i Rom på 200-talet. Han avrättades som martyr i Palestina år 305. Han är Englands skyddshelgon, riddares och soldaters skyddshelgon och tar upp kampen mot det onda. Vi firar S.t Georgsdagen den 23 april.

Hildegard av Bingen

Biskop Ambrosius, kyrkolärare, verksam i Milano på 300-talet. han har kallats kyrkosångens fader och är skyddshelgon för bl a bin, biodlare, ljustillverkare och studenter.

Thérèse av Jesusbarnet. Karmeliternunna i Lisieux i Normandie, död 1897 endast 24 år gammal. Blev helgonförklarad och 1927 utropad till ett av missionens skyddshelgon. 1997 utnämndes hos till kyrkolärare, ett helgon med alldeles särskild auktoritet.

Den heliga Visheten

Sankta Lucia led martyrdöden på Sicilien år 304. En hednisk yngling förälskade sig i hennes ögon. Hon rev ut och skickade dem till honom, men fick mirakulöst dem tillbaka. Därför avbildas hon med sina ögon på ett fat.

Maria Magdalena har i de östliga kyrkorna apostels rang. På bilden håller hon ett ägg i sin hand: så påminner hon oss om livets kretsgång och om hur det goda livet är möjligt. Hon är uppståndelsens apostel!

Antonius av Padua

Kvinnorna vid graven

Andrej Rubljov, ikonmästare kring 1400-talet, mest känd för Den gammaltestamentliga måltiden

Ikoner indelas i fyra kategorier:

Kristusikoner och änglar
Mariaikoner
Händelseikoner
Heliga personer

Ikonerna kan målas i olika storlekar enligt fastställda proportioner.
 Priserna varierar från 400 och uppåt, beroende på storlek och motiv. Snittpriset de senaste två åren har legat omkring 2900:-

Klicka på bilden för större format och information om ikonen.


Christina Nyström 25.09.2021 14:05

Hej.Gudrun! Jag smyger in på din fina sida och läser dina kommentarer till ikonerna. Du har fört noggrannare anteckningar än jag.
Hälsn. Christina N.

Ingrid Bratt J. 31.05.2012 17:15

Så vackert,så duktig Du är! Katarinas Albin och Cecilias Johanna är också konstnärer.Kram Ingrid och Janne i Kalifornien

Ulla Öberg 31.05.2012 10:31

Tack för ditt meddelande. Jag tyckte mycket om "Flykten till Egypten"! Jag förstår inte hur du bär dig åt! Men du har ju många som är så fina! Kram Ulla

Julia Bogoljubova 15.12.2011 00:53

Hej Ellinor om du har tid besöka min utställning i Galleri T(Stockholm, Gamla stan,www.gallerit.se) jag bli glad. Julia Bogoljubova

Gudrun Tholin 15.12.2011 09:21

Hej Julia! Jag heter Gudrun och bor i Härnösand. Har Du blandat ihop mig med någon annan (Ellinor)?
Lycka till med utställningen!

Ulla Öberg 19.07.2010 20:32

Varje bild är som ett smycke. Det lyser om dom!

| Svar

Senaste kommentarer

25.09 | 14:05

Hej.Gudrun! Jag smyger in på din fina sida och läser dina kommentarer till ikonerna. Du har fört noggrannare anteckningar än jag.
Hälsn. Christina N.

14.08 | 15:21

Hej,Gudrun! Jag var in och hälsade på hos dina fina ikoner. Alltid lika trevligt att uppleva och uppliva gamla minnen.

16.06 | 17:59

CGYLLENSTOLPE
Hej Gudrun
Ikoner som jag köpt är välsignade i kyrkan och sprider värme och ljus i de hem
de är, Varma Hälsningar Christina

02.03 | 09:51

Hej Gudrun! Vilken läcker sida, älskar designen!